6.
83 % av målen i allsvenskan görs i straffområdet!

Ökad kundnärvaro leder till ökad försäljning. Ju närmre kunden du jobbar, desto större är chansen att lyckas i era affärer. Ledare som styr tydligt mot en viss nivå på kundnärvaro får upp nivån och de som inte gör det får finna sig i att affärsmän- och affärskvinnor fastnar i andra arbetsuppgifter.

Våra råd för att öka kundnärvaro:
• Sätt tydliga mål för kundnärvaro oavsett om det är antal kundmöten, andel av arbetstid eller något annat mål. Följ upp målen varje vecka. Belöna och uppmärksamma de som når sin mål. Kravställ de som inte gör det.
• Var tydlig med vad du tycker är rätt nivå på kundnärvaro. 15–20 % av arbetstiden är normalt utfall. De bästa ligger på 25–35 %.
• Träna dina affärsmän- och affärskvinnor att alltid boka nästa möte i slutet av pågående möte.
• Om dina affärsmän- och affärskvinnor inte når målen för kundnärvaro – låt dem göra en tidsstudie där de redovisar sin fördelning av arbetstid. En tidsstudie gör underverk i en konstruktiv dialog.
• Träna dina affärsmän- och affärskvinnor i att boka möte med nya kontaktpersoner. För att lyckas behöver de en effektiv pitch som de känner sig trygga med. Ge dem detta.

Pandemin har möjliggjort ökad kundnärvaro och vi ser flera goda exempel på detta. Hur vill du ha det nu när samhället öppnar sig igen?

Har du en idé för hur ni kan nå rätt kundnärvaro? Låt oss ta del av den så kan vi få till ett utbyte.

Lycka till med affärerna.