4.
Om kunden inte förstår värdet
– hur ska du då få rätt betalt?

I undersökningen SäljINDIKATORN vittnar nio av tio svenska börsbolag om ett allvarligt problem – de kan inte förklara värdet av sitt erbjudande för kunderna. Är det möjligt tänker du, eftersom företag som kan förklara värdet kan ta bättre betalt och bli mer lönsamma! Tyvärr är det sant. Och det skapar ett öppet mål för den som lyckas.

Här är några råd på vägen till dig som vill fortsätta utveckla värdebaserad försäljning:

Fråga kunderna vad de längtar efter, drömmer om och blir glada av. Vad måste de lyckas med, prestera och uppnå? Med de frågorna skapar du energi och mersmak.

Vrid säljarbetet mot kundvärde och visa kunderna hur ni förädlar deras processer, hur ni skapar nytta och gör skillnad mot hur det ser ut hos kunden idag.

Använd en gemensam metod, med verktyg som tar er dit ni vill, exempelvis SPIN Makt & Påverkan, som gör att ni får grepp om kundens problem och den inverkan problemen får.

Nu har ni vad ni behöver för att nå fram med värdet – och få rätt och bättre betalt!

Lycka till med affärerna.