8.
Det viktigaste rådet sparade vi till sist.

Varför har så många företag så stora problem att skapa högkaratig pipeline? Och varför är det så få som lyckas att lösa detta trots många försök? På senare år har lösningen varit antal klick, besökare på landningssidor, content och sociala medier. Det har sina poänger men det ger sällan tillräckligt med nya friska affärer (åtminstone inte inom kvalificerad försäljning B2B). Det krävs ofta något radikalt för att lösa stora problem. Via PMP ROI har vi lärt oss att 20% av en bra pipeline går att konvertera till affärer inom 12 – 18 månader (räknat från när den proaktiva kontakten med kunden togs). Här är några råd för att bygga högkaratig pipeline (gäller kvalificerad försäljning B2B): ·      Beskriv vad en affärsmöjlighet är, så att ni vet exakt vad det är ni letar efter. ·      Använd kirurgi när ni letar och väljer tänkbara målkunder. ·      Kontakta kunderna, prata med dem/ställ frågor och ta reda på deras behov så att ni verkligen kan kvalificera affärsmöjligheterna (då är det bra att använda en given metodik – typ SPIN M&P). ·      Ha tålamod. De flesta proaktiva affärer tar 12 – 18 månader från start. Ibland ännu längre kalendertid. Nu har du kunnat läsa åtta råd i serien ”Best of – Säljdriven tillväxt”. Vi vill så klart diskutera dessa råd med dig och vi hoppas att vi hörs snart igen. Sänd gärna några rader om vad som är viktigt för er framöver för att lyckas med säljdriven tillväxt, eller om du kommer på något annat kul i hängmattan – välkommen!